Člun Adventure na závodech

3) Jízda

#3 Jízda 

Pět jednoduchých rad, jak předejít chybě při výběru člunu, pokud vám jde o to, jak člun ve skutečnosti pojede. Pokud budete postupovat podle nich, nelze zaručit, že člun pojede nejlépe ze všech, ale alespoň se vyhnete těm značkám, u kterých je absolutní jistota, že jízdní vlastnosti skutečně nejsou silnou stránkou daného výrobce.

Poctivá práce výrobce se skutečně pozná až po dlouhých letech používání člunu. Nicméně aby vám člun dlouhá léta vydržel, předpokládá to vaši spokojenost s výrobkema jeho jistou odolnost. To, co lze odhalit pouhým pohledem, by vám nemělo uniknout při výběru člunu. Zde se zaměřujeme na provedení kýlu u člunů se skládací podlážkou, ale platí to i pro čluny s vysokotlakou podlážkou (ať už jakékoli konstrukce).

Jak zjistit, že člun pojede tak, jak by měl?

Nejprve je třeba říci, že čluny s plochým dnem jsou určené pro výtlačnou plavbu, proto je zde těžké mluvit o jízdních vlastnostech. Ty budou záležet od typu pohonu (elektromotor nebo spalovací) a od jeho výkonu. U člunů RIBs je tento aspekt pojednáván ve vlastní sekci. Zde se zaměříme na nafukovací čluny s nafukovacím kýlem a deskovou podlážkou nebo s vysokotlakou podlážkou. Již pohledem můžete zjistit hodně, proto si pozorně prohlédněte celou spodní část člunu a všechny její části: 

1/ Prozkoumejte tvar zrcadla - čluny, jejichž spodní hrana zrcadla je zcela rovná, nikoli do "V", jsou určitě méně vhodné pro jízdu ve vlnách, než čluny se zrcadlem takto vytvarovaným, ale i zde dávejte pozor - většina na první pohled nepřirozených tvarů jsou ještě méně funkční než kdyby bylo zrcadlo na své spodní hraně rovné. Viz foto vpravo - mírné V na spodní hraně zrcadla je prvním krokem k silnějšímu motoru. Důležité je, aby kýl byl funkční v součinnosti s tvarem zrcadla a nejen držel přímý směr, ale dovolil plynulé zatáčení v maximální rychlosti bez poskakování nebo strhávání člunu v zatáčkách, aby člun v zatáčce neztratil rychlost a aby ze skluzu nepřešel do výtlačné plavby. To platí nejen při zatáčení, ale i při jízdě ve vlnách, kdy vlivem nárazů na vlny můžete při určitých konstrukcích kýlu a zrcadla zbytečně ztrácet rychlost špatně tvarovaným kýlem nebo zrcadlem;  

2/ Ujistěte se, že materiál dna, který je natahován správným umístěním a nafouknutím kýlu, je na celé své ploše dobře a řádně natažen, že na něm NIKDE nejsou vrásky nebo vlnky z nesprávného / nedbalého připevnění k tubám, že nikde není volný a že po celé ploše dna je rozepnutý rovnoměrně a stejnou silou; 

3/ Zjistěte si délku nafukovacího kýlu - někteří výrobci šetří právě na tom, že nafukovací tubus kýlu, který je umístěný pod podlážkami a který natahuje materiál dna, nezabírá celou délku dna, ale jen např. její první dvě třetiny od přídě. Chybějící třetina u zádě pak není vyztužená nafukovacím kýlem tak, jak by měla být v ideálním případě, a člun již z rýsovacího prkna ztrácí v jízdních vlastnostech a tím nepřímo i v bezpečnosti (viz dále). 

4/ Porovnejte vždy několik výrobců (z různých koutů světa pro větší přehled) a jejich řešení a velikosti kýlů. Velký a mohutný kýl znamená zručnějšího výrobce, který dbá na jízdní vlastnosti svých člunů, ale jen při dodržení všech výše uvedených zásad o jeho provedení - i zde platí, že všeho moc škodí;

5/ Vyžádejte si od prodejce (nebo si najděte na webu) video s ukázkou jízdních vlastností zvoleného modelu s poptávaným motorem nebo jemu nejpodobnějším. Dobrou cestou je také si zvolený člun půjčit a ujistit se, že jede tak, jak prodejce prohlašuje - hlavně se nenechte ukolébat písničkou, že všechny malé nafukovací čluny jedou stejně!