Slovníček
Slovníček
Pojmový aparát
Pojmy, které se objevují v textu a které je třeba si stanovit pro přehlednost a úplnost (tento slovníček bude postupně doplňován).
Konstrukční pojmy
Kýl - konstrukční prvek plavidel, který se nachází na dně člunu a určuje tvar trupu / dna, jeho tvar - velikost, úhel náklonu vůči zadními čelu, úhel stoupání apod. - zcela zásadně rozhoduje o jízdních vlastnostech člunů v kombinaci s dalšími konstrukčními prvky člunu
LOA (lenght over all) - celková délka plavidla zahrnující vše, co může přesahovat délku samotného trupu, používá se hlavně u lodí s externími prvky jako je koupací plošina apod., tento pojem zde zavádím pro rozlišení celkové délky plavidla a délky samotného dna u nafukovacích člunů, jelikož jej obvykle přesahují plováky / nafukovací tuby
Šířka plavidla - měří se v nejširším místě každého člunu (obvykle u zádě) a její poměr k LOA společně s kýlem jsou důležitými prvky pro určení jízdních vlastností člunu, nikoli však jedinými
Průměr tub - měří se v nejširším místě nafukovacích válců / tub člunu (obvykle u zádě) a má vliv na nosnost, a tím i stabilitu člunu, ovlivňuje i jízdní vlastnosti - nelze ovšak říct, že by větší / menší průměr tub měl za následek lepší / horší jízdní vlastnosti
Vnitřní šířka a vnitřní délka - rozměry určené nejkratší vzdáleností mezi pravou a levou tubou v nejširším místě člunu, obvykle u zrcadla (vnitřní šířka), resp.nejkratší vzdálenost mezi přídí a zadní čelem (vnitřní délka)
Zrcadlo (ang. transom) - zadní čelo pro uchycení motoru, může být tvarované podle potřeby konstrukce plavidla
Balast - závaží, kterým lze člun podle potřeby dovyvážit a tím upravit jeho jízdní vlastnosti pro konkrétní podmínky nebo potřeby
Skluz - režim plavby, kdy plavidlo klouže po hladině s minimálním odporem; obvykle je dosahován při rychlostech větších než 25 km/h. Čluny musí být pro jízdu ve skluzu cíleně navržené. Některá plavidla jsou podle zákona "neschopná výtlačné plavby", např. vodní skútry.
Výtlačná plavba - režim plavby, kdy plavidlo je ponořené do vody na přibližné úrovni své vodorysky a při jízdě před sebou "tlačí" vodu; obvykle při rychlostech nižších než 25 km/h. Plavidla konstruovaná pro jízdu ve skluzu "přechází z výtlaku do skluzu" během akcelerace.
Co znamenají jednotlivé charakteristiky běžně uváděné u nafukovacích člunů:
Délka ... vnější max.délka, LOAVnitřní délka ... měřeno od zrcadla k přídi (pozor! není stejné jako délka podlážek)Šířka ... vnější šířka, měřeno na nejširším místěVnitřní šířka ... rozměr mezi tubami v nejširším místě vevnitř člunu (není shodná s šířkou podlážek)Počet komor ... tuba je dělená na jednotlivé komory zajišťující nepotopitelnost člunu (obvykle je příď oddělena od bočních tub apod.)Průměr tub ... maximální průměr obvykle u zrcadlaMateriál tub ... základní materiál pro výrobu nafukovací tuby (pozor na označení charakteristiky - viz zvláštní oddíl)Nosnost ... hodnota hmotnosti nákladu, na který byl člun certifikován vč.výbavy a motoruMax.osob ... počet osob, na který byl člun certifikovánMax.výkon motoru ... opět certifikační hodnota, kterou ale určuje spíše výrobce než předpisy a kterou lze se schválením výrobce někdy oficiálně překročitDostatečný výkon motoru pro skluz (1-2 osoby) ... obvykle se měří za příznivých meteorologických podmínekDoporučený výkon motoru ... liší se podle zkušenosti prodejce / výrobce nebo spolupráce s konkrétní značkou motoruHmotnost přepravního vaku ... člun zabalený se standardním příslušenstvím a připravený k odeslání; velice choulostivá hodnota, kterou obvykle nikdo nekontrolujeCE kategorie ... oficiální tabulky nadnárodních organizací začlení člun podle jeho velikosti, nosnosti aj.parametrůZáruka ... obvykle max.délka záruky, nikoli záruka na různé komponenty, které mají kratší zárukuMnoho specifických výrazů je spojených s lodním motorem, nakolik jde o esenciální součást motorových člunů. Namátkou vybírám několik z nich:
Dekl ... kryt motoru, obvykle horní
GL-5 ... obvyklé technické označení převodového oleje lodních motorů
Hlava (motoru) ... obvykle označení pro tu část motoru, která vyčnívá nad zrcadlem a pojímá v sobě samotný motor
Chránič vrtule ... (PropGuard apod.) kryt chránící vrtuli motoru a zároveň ochranný prvek pro osoby pohybující se v okolí motoru; obvykle plastový nebo nerezový z několika spojených částí; montuje se na kavitační desku (podle typu)
Impeler ... "vrtulka" zajišťující nábor vody do chladící soustavy umístěná obvykle v převodové skříni (viz noha motoru)
Kavitační deska ... plocha nad vrtulí a převodovou skříní, součást nohy motoru zajišťující optimální proudění vody u vrtule; její výška vůči trupu je důležitou referenční rovinou kvůli jízdním vlastnostem a výkonu, stejně jako její velikost a tvar (lze měnit přídavnými křidélky)
Lift ... také "jack-plate" nebo "hydro-lift" aj. - obvykle pohyblivé a nastavitelné (mechanicky nebo elektricky) zařízení umístěné mezi závěsem motoru (viz níže) a zrcadlem člunu; primárním účelem je jemné nastavení výšky motoru pro optimalizaci jízdních vlastností člunu a/nebo výkonu motoru oproti standardní instalaci motoru; obvykle dodáván zvlášť od motoru
Noha (motoru) ... obecné označení pro část motoru nacházející se pod hlavou motoru (viz výše); kromě primárního pohonu (vrtule, jet) obsahuje důležité prvky pro správnou funkci motoru jako je kavitační deska, impeler, převodová skříň, výfuk aj.
TC-W3 ... technická norma motorového oleje pro 2-taktní lodní motory
Tilt ... mezinárodní označení (z angličtiny) pro jemné nastavení sklonu motoru vůči člunu, když je motor v pracovní poloze; max.doraz se ladí obvykle mechanicky (zarážkou)
Trim ... mezinárodní označení (z angličtiny) pro vyklápění a sklápění motoru z pracovní polohy do přepravní; může být manuální, s pomocným pístem nebo elektro-hydraulický
Výtrhovka ... také "quick-stop" nebo počeštěné "kvik" (např.: Máš kvika?) - výtrhová pojistka motoru pro nouzové zastavení nebo při vypadnutí vůdce plavidla za jízdy z lodě; obvykle na lanku; pro správnou funkci vyžaduje zapojení do ovládací páky (nebo jinam, např.u spínací skříňky) a mít jej připojený na ruce nebo k oděvu vůdce plavidla za jízdy
Závěs (motoru) ... část, kterou se motor "zavěsí" na člun, resp. závěs drží celý motor na člunu a jeho správná montáž je kritická pro životnost, jízdní vlastnosti a bezpečnost provozu